Wyruszasz w trasę z agencją turystyczną? Sprawdź co należy zrobić przed podróżą

Początek września to czas, kiedy część z nas poszukuje „posezonowych” ofert. Przyczyny są różne. Jedni wybierają wycieczki po sezonie kierując się względami ekonomicznymi, inni ze względów urlopowych. Pomijając powód, warto przygotować się do podróży. Zaczynamy od sprawdzania agencji turystycznej z którą zamierzamy spędzić wolny czas. 

Przed każdym wyjazdem z biurem podróży warto sprawdzić jak ono działa, by nie stać się ofiarą jak osoby, które kilka lat temu wybrały firmę Alfa Star. Koniecznie należy oszacować ryzyko upadłości touroperatora. Jak to zrobić?

Sprawdź, czy biuro działa legalnie

Najlepiej wejść na stronę  CEOTiPT, gdzie wpisanych jest około 4 tysięcy  biur podróży objętych wpisem do rejestrów organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (każdy marszałek województwa prowadzi rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystyki, zarejestrowanych w danym województwie). Ewidencja prowadzona jest na podstawie danych wprowadzanych do systemu informatycznego oraz przesyłanych przez marszałka województwa kopii dokumentów stanowiących podstawę wpisu do ewidencji.

Sprawdź stronę MSZ

Jeśli już będziemy mieli pewność, że biuro, które wybraliśmy jest całkowicie legalne i nie zagraża mu upadłość, należy sprawdzić strony MSZ, na których widnieją informacje na temat zagrożeni w danych państwach. Jeżeli jako cel naszej wycieczki obraliśmy kierunek, np. Turcję czy Egipt, śledźmy ostrzeżenia dla podróżujących, publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Oferta niezgodna z tym co zastałeś na miejscu? Reklamuj!

Jeśli po przyjeździe na miejsce widzisz rażące różnice pomiędzy katalogiem z ofertami,  a hotelem, plażą, restauracją itp., reaguj! Każdy ma prawo wnieść reklamacje za to, że został wprowadzony w błąd przez pracownika biura podróży. Koniecznie udokumentuj zdjęciami to co uważasz za niedopełnienie umowy (brudny hotel, zimne jedzenie, brak wody, częste braki w dopływie prądu, inne dojście do plaży (np. obok śmietników) itp. Opisz wszystko dokładnie, i wyślij pismo jak najszybciej do biura podróży. Jeśli kupiłeś wycieczkę u pośrednika, również poinformuj go o takich zamiarach. W końcu to dzięki pośrednikowi właśnie podpisałeś taką a nie inną umowę. Warto pamiętać o tym, żeby w reklamacji ująć  zdanie typu: „zmarnowanie urlopu”, oraz „ naruszenie dóbr osobistych”.

Oto przykład:

„Wykupując u Państwa wycieczkę liczyłam na  korzyści niematerialne, takie jak przyjemność przebywania w hotelu i na plaży, liczyłam na odpoczynek i wspólne spędzenie czasu z rodziną. Prawo do wypoczynku i udanego urlopu uznaję za moje dobro osobiste, które zostało naruszane

„Zamiast poddać się relaksowi musiałam zajmować się takimi sprawami jak szukanie suszarki, czekanie na wodę. Ponadto kilkakrotnie zgłaszałam problemy z prysznicem, czy nie działającą windą. To wszystko rzutowało na zmarnowanie urlopu. Informacje od  pracownika biura wprowadziły mnie w błąd, przez co miałam zupełnie inne wyobrażenie dotyczące miejsca wypoczynku na który pojechałam wraz z mężem i nastoletnią córką”.

Na końcu należy wnioskować o odszkodowanie, którego wysokość uzależnione będzie od rozmiaru poniesionych szkód. Uwaga. Biura turystyczne często oferują zniżki przy następnych imprezach turystycznych. Jeśli nie mamy ochoty ponownie jechać z ta samą agencją  należy to zaznaczyć.

 


Ubezpieczenia online